Meklēt
Izvēlne

TAURIŅI, KAULI, NEUZTICĪGIE SUŅI. TICIANO BONANI IZSTĀDES FLORENCĒ RECENZIJA

Mākslas zinātnes nodaļas 3. kursa studentes Birutas Auriņas recenzija par Ticiano Bonani izstādi Florencē, Palazzo Vecchio, 28/08-5/09/2019.

Vasaras nogalē Florencē Palazzo Vecchio bija apskatāma itāļu mākslinieka Ticiano Bonani (Tiziano Bonanni) personālizstāde “Identitāte 1,618. 1989 – 2019 / No Berlīnes Mūra sabrukšanas līdz mākslīgajam intelektam” (“Identity 1,618. 1989 – 2019 / Dalla caduta del Muro di Berlino all’ intelligenza artificale”).

Ticiano Bonani (dz. 1967) ir itāļu mākslinieks, tēlnieks un dizaineris. Izglītību ieguvis Florences Mākslas akadēmijā dizaina un glezniecības nodaļā. Aktīvi darbojas vairākās vizuālās mākslas sfērās, dažādu Itālijas mākslas balvu laureāts, piedalījies Venēcijas biennālē un citos radošos projektos. Nodarbojies profesionāli ar džudo un bijis Itālijas Olimpiskās komandas sastāvā. Ticiano Bonani biogrāfija.

Izstādē bija apskatāmi darbi, kas radīti laika posmā no 1989. līdz 2019. gadam. Lai gan, virsrakstā pieminētie fakti: Berlīnes mūra sabrukšana un mākslīgais intelekts nav ekspozīcijas tematika, iespējams,  tie ir kā atskaites punkti Bonani daiļradei. Izstāde kopumā nav apjomīga, eksponētie darbi atlasīti no vairākām mākslinieka radošo periodu sērijām, kas arī raksturo autora izteiksmīgo stilu un filozofiju. Tā kā Bonani ir mākslinieks, kurš darbojas vairākās vizuālās mākslas sfērās, tad arī izstādītie darbi atklāj autora kreatīvās spējas, kas atspoguļojas tēlniecībā, glezniecībā un darbos, kas radīti no kompozītmateriāla. Bonani radītie mākslas darbi izceļas ar eksperimentālu pieeju, jo mākslinieks izmanto dažādus nolietotus rūpnieciskus un sadzīves priekšmetus, kas veidoti no, piemēram, tādiem materiāliem kā ģipsis, metāls, koks, betons, plastmasa, stikls u.c., tie apvienojumā ar mūsdienu mākslas ekspresiju un akadēmiskā zīmējuma nezūdošo kvalitāti spēj radīt unikālus mākslas darbus un atstāj monumentalitātes iespaidu. Tajā pat laikā liekot aizdomāties par aktuālo piesārņojuma un atkritumu tēmu. Īpaši izceļas portretu sērija, kur šādā tehnikā attēlotas pasaulslavenas personības, darbu oriģinalitāti paspilgtina arī to nosaukumi. Piemēram, ar nosaukumu “Lieliska nozieguma diena” (“Una stupenda giornata criminale”) tiek attēlots Alfreds Hičkoks. Savukārt ar nosaukumu “Dejo, Dziedi, Mēms” (“Balla, Canti, Sordi”) skatītājā paveras Čārlijs Čaplins.

Vēl viena darbu sērija, kas skatītājos izraisīja lielu interesi, ir 2017. gadā veidotā krustu sērija ar nosaukumu “Dvēsele” (“Anima”). Arī šeit tiek izmantoti dažādi materiāli, piemēram, tauriņi, kauli. Kā arī temperas un pasteļa veidotie darbi, kas lieliski parāda Bonani zīmētāja talantu. Jāpiemetina, ka arī šiem mākslas darbiem doti filozofiski un diskutējami nosaukumi, piemēram, temperas un pasteļa tehnikā veidotajam darbam no krustu sērijas ar jēlās gaļas attēlojumu “Neuzticīgie suņi” (“Cani infedeli”).

Kopvērtējumā Ticiano Bonani personālizstāde un daiļrade atstāj augstvērīgas mūsdienu mākslas iespaidu, kas tiek skatītājam nodota, pateicoties  konceptuālajam vēstījumam, kā arī augstajam tehniskā izpildījuma līmenim. Mākslas darbi ir spēcīgi un dinamiski gan saturiski, gan vizuāli. Bonani izstāde vēsturiskajā Palazzo Vecchio ēkā bija kā pārsteigums, to apmeklēja tūkstošiem tūristu un mākslas mīļotāju, kuri bija devušies apskatīt slaveno hercoga Frančesko Mediči un Austrijas Johannas kāzu noformējuma iekšpagalma dekorācijas. Savukārt, Ticiano Bonani izstāde blakus telpā bija kā viens no pieturas punktiem, kas ienesa kaut ko jaunu renesanses dzimtenes pilsētā Florencē, kurā dažreiz šķiet, ka laiks ir apstājies 15. gadsimtā.

Attēli – publicitātes materiāls https://www.tizianobonanni.it/, https://inscandicci.it/video-intervista-a-tiziano-bonanni-alla-vigilia-dellapertura-della-mostra-identity-1618/?cn-reloaded=1, https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Martyrium_(2).jpg