Meklēt
Izvēlne

Patrika Zvaigznes personālizstāde "r007m" ar Ievas Kalnačas recenziju

Patrika Zvaigznes personālizstāde „r007m” mazo izstāžu cikla „Mana telpa” ietvaros Mākslas akadēmijā aplūkojama no 2012. gada 20. līdz 24. februārim.

„Izstāžu ciklā „Mana telpa” vēlējos atgriezties pie pašiem pirmsākumiem, kas jau no agras bērnības – 4 gadu vecuma – veidojis manu skatījumu, dziļi ietekmējis pašreizējo darbu kompozīciju un tematiku. Esmu uzaudzis, skatoties Bonda filmas. Ir pat grūti dažos vārdos aprakstīt saikni starp šo tēlu, manu bērnību un mīlestību, kāda man ir pret šīm filmām kopumā. Filmām par aģentu 007 ir raksturīgas ārkārtīgi savdabīgas ievada mūzikas sekvences, kas katrai filmai atšķiras, bet tajā pašā laikā ir ļoti kopīgas. Tematiskajā ziņā filmās tiek rādītas atkailinātas meitenes tīrā, askētiskā, citreiz mistiskā vidē, bet kailums, kas tiek demonstrēts, ir atturīgs un smalks – vairāk radot priekšstatu un noskaņojumu par erotiku. Šajos klipos arī notiek spēle ar siluetiem, tos apvienojot ar kolāžām un spilgtu, tīru fonu. Ar savu pirmo personālizstādi ne tikai vēlējos atgriezties bērnībā pie tā, kas veidojis manu vizuālo uztveri un gaumi, bet arī izdzīvot to vēlreiz, ar jaunām apgūtām iespējām. Jau vairs ne kā bērnam, bet kā pieaugušam cilvēkam – gleznotājam,” par izstādes tematiku un tās personisko nozīmību stāsta Patriks Zvaigzne.

Izstādes „r007m” darbi tapuši, iedvesmojoties no Džeimsa Bonda filmas „A View to a Kill” (1985, rež. Džons Glens), kuras mūzikas klipā skan grupas „Duran Duran” pavadījums un ir jūtama 1980. gadiem raksturīgā izteiksmes valoda. Klipā, kura darbība notiek neparastā arktiskā vidē, vērojama spēle starp meitenēm, kuras apgaismotas ar UV gaismu, tādējādi izceļot fluorescējošo atribūtiku un zīmējumus uz ķermeņiem. Arī izstādes „r007m” gleznas tapušas strādājot ar dzīviem modeļiem un izmantojot filmā „A View to a Kill” pielietotos tehniskos līdzekļus. Gleznās apvienota gan eļļas, gan akrila tehnika ar speciālām UV krāsām. Darbi izstādē eksponēti slēgtā, tumšā telpā, izmantojot vienīgi UV apgaismojumu.

Patriks Zvaigzne ir absolvējis Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolas Metāla izstrādājumu dizaina programmu. Latvijas Mākslas akadēmijā studijas sācis Funkcionālā dizaina apakšnozarē, taču vienmēr vēlējies sevi izpaust glezniecībā, tādēļ turpinājis mācības Mākslas akadēmijas Glezniecības apakšnozarē, kur šobrīd studē 3. kursā.


Ievas Kalnačas recenzija par Patrika Zvaigznes izstādi „r007m“:

No 2012. gada 20. februāra līdz 24. februārim studentu izstāžu cikla „Mana telpa” ietvaros 2. stāva vestibilā bija iespējams aplūkot Glezniecības apakšnozares 3. kursa studenta Patrika Zvaigznes personālizstādi „r007m”.

Izstāde izceļama ar to, ka tā piesaista ar diviem faktoriem jau pirms tās apskatīšanas. Pirmkārt, tai ir ļoti veiksmīgi izvēlēts nosaukums, kas automātiski raisa asociāciju virknes katra apmeklētāja domās un liek prātot par to, kāda tad interpretācija par aģentu 007 sagaidāma pašos darbos. Otrkārt, izstādes konstruktīvais risinājums piesaista skatītāju jau pirms gleznu apskates, jo, tuvojoties tai, redzama noslēgta telpa ar pavisam nelielu ieejai atvēlētu daļu, radot nelielas mistērijas efektu. Tādējādi izstādes potenciālais apmeklētājs ir saintriģēts dubultā, jo domā gan par to, kamdēļ kāda mākslinieka Telpa saistāma ar šiem trim labi pazīstamajiem cipariem, gan par to, kāpēc Telpa izveidota noslēgta un līdz ar to vilinoša.

Šādu prātojumu pilns skatītājs sper pēdējo soli, lai iekļūtu mākslinieka Telpā un rastu atbildes uz jautājumiem, kas radušies. Telpa neliek vilties, mistikas efekts joprojām tiek saglabāts, jo telpa ir tumša, apgaismota tikai ar ultravioleto staru lampām, kas, protams, piešķir īpašu noskaņu, liek spīdēt ne tikai gleznām, kurās papildus lietotas speciālās krāsas, bet arī apmeklētāju baltajam apģērbam, zināmā mērā ļaujot sevi identificēt ar pašiem darbiem. Tāpat ir padomāts par vēl citiem papildus efektiem – arī Telpas grīda noklāta ar speciālajām krāsām un izskatās kā zvaigžņots debess jums, tādējādi sagriežot pasauli kājām gaisā un ievelkot skatītāju nedaudz sirreālā atmosfērā, ko vēl vairāk paspilgtina ik pa brīdim ieplūstošie dūmi.

Pievēršoties konkrētajiem izstādītajiem darbiem, skatītājs saprot izstādes nosaukuma koncepciju, jo ierauga gleznās tos motīvus, kas plaši redzami filmās par aģentu 007. Gleznotājs atteicies no paša aģenta atveidošanas, savos darbos vietu atvēlot tikai sieviešu tēliem, kuri veidoti erotiski, taču tajā pašā laikā pietiekoši atturīgi, neatklājot par daudz. Katrā no gleznām galvenais ir figurālais tēls, apkārtējā vide tēlota netiek, tādējādi ļaujot katram no tēliem atrasties askētiskā telpā un tādējādi izcelties. Veiksmīgi ir attēlotas sejas izteiksmes, kā arī ķermeņa valoda. Nenoliedzami, īpašs papildinājums, kas katru no darbiem paspilgtina, ļauj tam lauzt gleznas divdimensionālo plakni un šķietami pietuvoties skatītājam, ir speciālo UV krāsu pielietojums. Grūti iedomāties, kā konkrētie darbi izskatītos dienasgaismā, kad nebūtu speciālo efektu un radītās atmosfēras, taču, visticamāk, ka tie ir domāti tieši eksponēšanai šādos, īpaši piemērotos apstākļos, kad izceļ darbu kvalitātes un rada pievienoto vērtību.

Pēc vairākiem apmestiem lokiem pa nelielo Telpu, kuru veikšanas laikā notiek ne tikai gleznu aplūkošana, tehnisko papildelementu iedarbības novērtēšana, bet arī aktīva iedziļināšanās personīgās atmiņās par aģentu un viņam veltītajām filmām, izstādes apmeklētājs atkal sper nelielu soli un, apžilbis no spilgtās gaismas, kas sagaida ārpusē, atgriežas ikdienas vidē, taču, ļoti iespējams, nolemj nelielo Telpu apciemot vēlreiz.

Ieva Kalnača
Mākslas zinātnes nodaļas
Vizuālās mākslas un kultūras vēstures un teorijas apakšnozares
2. kursa studente