NODIBINĀTA JAUNA SADARBĪBA STARP LMA UN ZIMMERLI MĀKSLAS MUZEJU
27. oktobrī divi pedagogi no Latvijas Mākslas akadēmijas POST maģistra programmas apakšnozares – Kristaps Ancāns un Korina Apostola (Corina Apostol) – piedalījās paneļdiskusijā “Post-Curating and Curatorial Activism: Consequences of Curating East European and Russian Art Through the Current War in Ukraine” (“Postkuratorisms un kūrēšanas aktīvisms: Austrumeiropas un Krievijas mākslas kūrēšanas sekas caur kara Ukrainā prizmu”) Zimmerli Mākslas muzejā Rutgersa Universitātē ASV. Šī viesošanās iezīmē jaunas sadarbības un pieredzes apmaiņas sākumu starp Latvijas Mākslas akadēmiju un Zimmerli Mākslas muzeju.
Par paneļdiskusiju sarunas ierakstu noskatīties var šeit.
Paneļdiskusijas dalībnieki reflektēja par tādiem izaicinājumiem kā reālās pasaules draudi, ideoloģiskas debates un institucionālās struktūras, ar ko saskārušies savā nesenajā un ļoti dažādajā pieredzē kā izstāžu kuratori, kuru izstādes notikušas un ar publiku sastapušās šogad – laikā, kad Krievija iebrūk Ukrainā.
Korina Apostola, kas savulaik bijusi Dodžu stipendiāte Zimmerli, un Kristaps Ancāns koncentrējās uz vairākiem sadarbības projektiem Baltijā un savu praktizēto stratēģiju –uzlūkot mākslu šodienas kontekstā un mākslas radīšanu kā mācību projektu. Tāpat, atsaucoties uz nesenajām POST maģistra programmas aktivitātēm, viņi pieskārās virknei jautājumu saistībā ar sociāli aktīvām praksēm, kas mijiedarbojas ar mākslu un sabiedrību, to ētiku, atbildību, praktiskiem jautājumiem, finansējumu, uztveri, interpretāciju un ilgtspēju.
Sopio Gagošidze (Sopio Gagoshidze) reflektēja par savu izstādi “Locating Georgia” (“Atrast Gruziju”), kas šobrīd apskatāma Zimmerli Mākslas muzejā un balstīta muzeja rīcībā esošajā Nortona un Nensijas Dodžu Padomju Savienības disidentiskās mākslas kolekcijā. Izstādē eksponēti darbi, kas reti redzami ārpus Gruzijas robežām un koncentrējas uz mākslinieku darbnīcu vidi, portretiem un intīmām ainām, uz reliģiskas tēlainības izmantošanu pretestības paušanas nolūkos, uz identitātes politiku un provokatīvu opozīciju.
Visbeidzot, Dr. Džeina Šārpa (Dr. Jane Sharp) pievērsās izaicinājumiem saistībā ar savu neseno izstādi “Thinking Pictures” (“Bildes domā”) (2022) Igaunijas Nacionālajā mākslas muzejā KUMU. Tā tika iekārtota tieši brīdī, kad Krievija iebruka Ukrainā, un izstādē bija paredzēts izgaismot Maskavas un Baltijas konceptuālās mākslas dialogu 1970. un 1980. gados. Dr. Šārpa problematizēja plānotās izstādes reprezentāciju – tā sākotnēji apmeklētājiem tika atvērta ar tukšām telpām un skaitļiem uz sienām vietās, kur bija paredzēts atrasties sākotnēji atlasītajiem darbiem.
Diskusijas moderatore bija Zimmerli Mākslas muzeja direktore Mora Reilija (Maura Reilly). Diskusija notika saistībā ar “Locating Georgia: Selections from the Norton and Nancy Dodge Collection of Nonconformist Art from the Soviet Union” (“Atrast Gruziju: Izlase no Nortona un Nensijas Dodžu Padomju Savienības disidentiskās mākslas kolekcijas”).
Izstāde un saistītās programmas notiek, pateicoties Avenir Foundation Endowment Fund.