Latvijas Mākslas akadēmijas absolventi Sandis Kondrāts un Uldis Zariņš publicē grāmatu "Anatomija tēlniekiem"
2014. gada 8. jūnijā plkst. 12.00 Sietlā, Vašingtonas štatā ASV, notiks tēlnieku Sanda Kondrāta un Ulda Zariņa grāmatas „Anatomija tēlniekiem” oficiālā atklāšana. Pasākums 8. jūnijā tiks translēts tiešraidē livestream.com plkst. 22.00 pēc Latvijas laika. Atkārtojums tiks publicēts anatomy4sculptors.com nākošajā dienā.
Kopš idejas rašanās ir pagājuši divdesmit gadi. Vienpadsmit gadi pagāja klasiskās mākslas studijās un deviņi gadi profesionālā darbībā piedaloties vairāk kā 200 starptautiskos tēlniecības festivālos, simpozijos un izstādēs. Pēdējie četri gadi pavadīti lasot grāmatas, studējot cilvēka anatomiju un veidojot ilustrācijas grāmatai.
Pirms gada, pateicoties Sandim Kondrātam, tika izveidota Kickstarter kampaņa, kā ietvaros tika savākti USD 20 000 ar mērķi izdot grāmatu. Četru gadu laikā ar sociālo tīklu starpniecību ar projektu ir iepazinušies vairāk nekā 200 000 cilvēku no visas pasaules. Atbalstītāju skaits Facebook ir jau sasniedzis 44000 cilvēku, mājas lapu lieto 25000 cilvēku mēnesī.
Lielās cerības
Deviņdesmito gadu sākumā, uz PSRS drupām, jaunizveidotā Latvijas valstī jauns cilvēks vārdā Uldis Zariņš, pilns ar ideāliem un cerībām, sapņoja kļūt par tēlnieku. 1994. gadā viņš tika uzņemts prestižajā Rīgas Mākslas koledžā. Mācības bija grūtas un konkurence liela, taču studijas sagādāja gandarījumu. Katru dienu viņš kopēja mālā slavenus klasiskos grieķu portretus, krūšu tēlus, figūras. Valdīja uzskats, ka bieža antīko skulptūru kopēšana veicina formas izpratnes veidošanos. Jau pēc pusgada Uldis saprata, ka acis, protams, pierod, rokas kļūst veiklākas, taču izpratne par formu neveidojas.
Slavenās skulptūras vaigs
Kādu dienu, kopējot slavenās skulptūras Polyclitus's „Amazon” portretu, viņš saskārās ar problēmu: „Kā uzveidot vaigu!?” Bija skaidrs, ka forma nav vienkārši sfēra, bet gan dažādu sarežģītu formu kombinācija. Viņš nodomāja: „Cik labi būtu saprast, kas ir šīs formas un kā tās savienot!”. Skolotāji tikai atrunājās, sakot: „Studē, pēti, mēri!” Bet ko lai mēra, tur taču nav neviena paša stūra, nevienas šķautnes!? Skolotājs atbildēja: „Pastudē anatomiju, varbūt tiksi kaut kā galā!”
Pirmās anatomijas studijas
Veidošanas skolotājs Uldim teica: „Ja jau tu tā gribi visu saprast, lūk, tev cilvēka galvaskauss, anatomijas grāmata, studē un uzveido mums ecorche!” Uldis izlēma veidot krūšutēlu ar pleciem. Visi muskuļi tika salikti vietā, taču skulptūra izskatījās slikti. Galvenais, ka viņa sapratne par formu nebija pieaugusi ne par kripatiņu! Formas vietā viņš bija izstudējis muskuļus. Izrokoties cauri kalnam anatomijas grāmatu, Uldis saprata, ka tās visas domātas gleznotājiem, zīmētājiem un citiem 2D māksliniekiem. Viņš konstatēja, ka visas grāmatas ir vienlīdz garlaicīgas, ar trūcīgiem, haotiskiem zīmējumiem. „Neviens, izrādās, nav padomājis par tēlniekiem!” Uldis atrada tikai vienu anatomijas grāmatu, kas nedaudz pieskaras formai – Gotfied Bammes "Der Mensch”. Tad viņš uzdeva sev jautājumu: „Kapēc grāmatās ir tik maz attēlu un tik daudz teksta?”.
Studijas Akadēmijā
Pēc koledžas Uldis iestājās Latvijas Mākslas akadēmijā. Tur, tāpat kā koledžā, uzsvars tika likts uz vingrināšanos, nevis uz izpratnes veidošanu par formu. Ikreiz, kad Uldis veidoja jaunu skulptūru, viņš veica priekšdarbus ne tikai sagatavojot karkasu un mālus, bet arī uz papīra veidoja nelielu skici, kur sev saprotamā veidā analizēja formu. Vairāku gadu garumā tika uzkrāti zīmējumi, skices, anatomijas grāmatas un veiksmīgas fotogrāfijas. Uldis bija sācis ievērot, ka viņa veidotās skices un attēli ir ļoti pieprasīti kolēģu vidū. Bieži nācās dzirdēt ierosinājumus visu apkopot un izdot grāmatā, kur kopā būtu salikta formas analīze un pamatinformācija par anatomiju, kas būtu jāzina tēlniekam. Tā Uldim radās ideja par grāmatas izveidi.